onsdag 17 december 2008

Fett med våld i Rosengård



Har du varit på en ungdomsgård någon gång?

Jag har själv aldrig varit det. Den lokala ungdomsgården stängde ungefär när jag blev gammal nog för att gå dit.

Våran generation är i regel mer van vid nedstängda ungdomsgårdar än öppna ungdomsgårdar.
Anledningen till detta är att vi har växt upp under en tid då man har nedrustat den offentliga sektorn.

I stadsdelen Rosengård, i Malmö har ett gäng ungdomar ockuperat islamska kulturföreningens lokaler.
Islamska kulturföreningen står utan lokal p.g.a att hyresvärden vägrar att förnya deras kontrakt. Därför ockuperar de lokalen.


Min flickväns föräldrar är frikyrkliga och de driver en kristen ungdomsgård i en liten stad i mellan-Sverige.
Alla ungdomar som kommer dit är inte kristna men ungdomsgården är det enda stället för människor under 18 att gå till en Fredag eller Lördags-kväll. Ifall de inte vill sitta hemma med föräldrarna eller hänga på en parkeringsplats och boffa.

2 av ockupanterna :

- Det här är som en fritidsgård för oss. Vi spelar bordtennis, gör läxorna och ber här, Mohammed Al Hijazi, 18 år.

- Många bor åtta stycken i en lägenhet med kackerlackor. Då är det skönt att komma hit. När jag pluggar hemma blir jag störd av mina syskon,
Taae Saad, 13 år.