söndag 22 februari 2009

Jag sågar dansk tv


En kul grej med att bo i Malmö är att man får in dansk tv.
Igår bläddrade jag igenom kanalerna och fastnade på danska tvåan. De gjorde reklam för programmet ”på jakt efter talibaner”.
Nästa program som skulle visas handlade om de terroristdömda danskarna som greps 2007.
Jag gick in på DRs hemsida för att hitta kolla upp ett helt annat program. På deras web-tv så visade de först ett avsnitt av ett annat program (som reklam) Ett program om world trade center-attentatet.

Jävlar vad dansk statlig tv försöker rättfärdiga att danska soldater dör i Irak och Afghanistan!
Danmark har 700 soldater i Afghanistan och är det västland som har flest stupade i kriget i förhållande till folkmängden.
Danska soldater är i stationerade i det oroliga södra Afghanistan medan svenska soldater är stationerade i de mer lugna norra delarna. Så vitt jag vet har bara 2 svenska soldater dött hittills. Vi är ju knappt ens med i kriget! Yay!

Sen så såg jag på kunskapskanalen. Programmet handlade om forskare som åkte till en avlägsen by i Peru och tog DNA-prover från invånarna under förevändningen att det var för medicinsk forskning.
I själva verket sålde man vävnadsproverna till olika företag.

Forskarna tog ett vävnadsprov från en kvinnas lungor, odlade bakterierna och sålde dessa till ett svenskt företag.
Idag används bakterien i en yoghurt med ”levande bakteriekultur”.