torsdag 12 november 2009

Jag fick ett mail från studentconsulting

(ja, de har mig fortfarande i sitt register).

Hjälp oss att bekämpa ungdomsarbetslösheten!
Idag är ungdomsarbetslösheten rekordhög i Sverige, detta vill vi göra något åt. Som ett led i vårt arbete mot ungdomsarbetslöshet vill vi veta vad just DU tror är lösningen på ungdomsarbetslösheten. Genom att svara på frågan i enkäten nedan kan du hjälpa oss med tips och idéer på hur vi tillsammans kan bekämpa ungdomsarbetslösheten.


Sen så klickade jag på länken och kom in på dethär testet:



Jag vet att jag redan predikar för kören, men dethär är ingen undersökning alls. Det är ett fult, fult, oerhört fult försök till opinionsbildning.
Att staten ska gå in och faktiskt skapa nya arbeten genom en stark offentlig sektor finns inte med som ett alternativ.
Istället ska gamla arbetare tvingas slåss mot unga arbetare om de jobb som finns kvar, genom att ta bort lagen om anställningsskydd t.ex.

Problemet med undersökningen är att man inte kan ge alla alternativen 1 av 6.
Man måste ge ett alternativ en etta, ett alternativ en tvåa och så vidare, annars går det inte att skicka in. Även om man som bara vill skriva "dra åt helvete" i rutan "egna förslag" så måste man ge ett av deras förslag en 6a ett förslag en 5a o.s.v. Så kommer det att tas med i student consultings statistik i alla fall.
Resultatet av undersökningen kommer att presenteras under ett namn i stil med "vilka lösningar på ungdomsarbetslösheten ungdomarna själva föredrar" och undersökningen kommer att användas av moderaterna i valrörelsen, det kan jag slå vad med hundra spänn om.
Fyfan säger jag bara.