onsdag 5 november 2008

Hårdare tag i skolan



Från och med det borgerliga maktövertagandet har det blivit hårdare tag i skolan.

Numera ska alla elever tilldelas betyg (förlåt, ett betygsliknande omdömen menade jag naturligtvis)från och med första klass.
En av de saker som ska betygsättas är något så svårdefenierat som "uppförande".
Gissningsvis kommer detta betyg att användas helt olika beroende på vilken olika lärare som utfärdar det.

När jag gick i skolan, t.ex så blev jag stämplad som "bråkig" när jag argumenterade mot våran kristna lärare som vägrade lära oss om evolutionen. Hon ansåg helt enkelt att evolutionen aldrig ägt rum.

Jag blev visserligen stämplad som bråkig av henne men (tack gode gud) så satte hon aldrig ett betyg på mitt uppförande som då skulle komma att förfölja mig resten av livet.

Jag måste nog konstatera att skolministern, Jan Björklunds, kamp för hårdare tag och disciplin endast är en skenmanöver för att dra uppmärksamheten från det verkliga problemet: det har skurits ner oerhört mycket från skolan och den offentliga sektorn.
Skol-klasserna blir större och antalet lärare blir färre.

Mindre klasser skulle göra att lärarna fick mer tid för varje elev och för att tillgodose dennes behov. På så sätt skulle alla elever lära sig mer.

Jag förstår verkligen inte hur löjliga regler om att förbjuda mobiltelefoner och kepsar skulle kunna få kunskapsnivån att öka.