tisdag 11 november 2008

Jag minns det så väl



Det kommer en tid i allas våra liv då det händer något.
Det sker vid olika åldrar för olika personer och av olika anledningar. För vissa enstaka personer kanske det rentav aldrig händer.
Jag minns det som det var igår. Jag var 20 år gammal då. Jag minns till och med datumet: den 14 maj 2006.

Jag talar naturligtvis om den gången då man insåg att sossarna inte är vänster längre.

För mig kom det relativt sent. Jag var för ung år 2001 när sossarna delade ut blommor till polisen efter Göteborgs-kravallerna och jag var för oinsatt när sossarna tog över ny demokratis invandrar-politik (den de själva hade kallat rasistisk några år tidigare).

Den 14e maj 2006 var det 75-år sedan skotten i Ådalen (I Ådalen 1931 så sköt militären ner strejkande arbetare).

När Per Albin Hansson senare kom till makten så stiftades det lagar som förbjöd militären från att ingripa mot civila.

Socialdemokraterna firade 75-årsjubiléet av skotten i Ådalen genom att upphäva de gamla lagarna (!)
Sedan 2006 är det återigen tillåtet att sätta in militär mot demonstranter.


2006 fick inte ung vänster gå med i sossarnas Ådalen-demonstration.